Carmen – Den Jyske Opera

DGI HUSET VORDINGBORG
LØRDAG D. 3. NOVEMBER 2018 KL. 19.30

Arrangør: Foreningen Opera i Vordingborg
Priser: A-billetter koster kr. 390,- og B-billetter koster kr. 315,-. For unge under 26 år er priserne hhv. 195,- og 160,-
Handicappladser bestilles direkte ved henvendelse til Billetten.dk på tlf. 70 20 20 96

Den Jyske Opera og Copenhagen Phil i endnu et storslået opera-mesterværk!

Verdenspremieren på Georges Bizets Carmen i 1875 var en katastrofe! Desværre døde værkets komponist tre måneder senere i en alder af 36 år uden at have oplevet, at Carmen allerede fra den 2. opsætning blev én af verdens mest succesfulde og populære operaer.

Generationer af musikforskere og fans har diskuteret spørgsmålet om, hvorfor denne nu udødelige opera med dens lidenskabelige kærligheds-historie, uforglemmelige melodier og inciterende rytmer blev så dårligt modtaget, og om det var denne frygtelige fiasko, der tog livet af Bizet.

Carmen, en underskøn kvinde, arbejder på en cigaretfabrik. Da hun ser soldaten, Don José, som synes at være den eneste mand, der ikke er interesseret i hende, forsøger hun at forføre ham. Det lykkes hende let, og Don José bliver vildt forelsket i hende. Han opgiver sin forlovede, Micaëla, og følger med Carmen til smuglerlejren, hvor hun bor.

Men den frie fugl Carmen keder sig og falder straks for en anden mand, den berømte toreador Escamillo. Og Don José bliver drevet til vanvid af sin jalousi…

Fra Den Jyske Opera.
Med skønne solister, stort operakor og Copenhagen Phil.
Dirigent: Jérôme Pillement. Instruktion: Thaddeus Strassberger.
Oplysning om sangere kommer senere.

Opera i Vordingborg er støttet af:

Statens Kunstfond

Møns Bank