Myte om mørke – Elsa Gress opera

Elsa Gress 100 år – den berygtede debattør hyldes med en nyskrevet opera – og festivalen ProGress på Møn!
Operaen er med musik af lyd- og performancekollektivet We Like We, skrevet af Alexandra Moltke Johansen og instrueret af Lotte Andersen.

SUKKERFABRIKKEN, STEGE
FREDAG D. 16. AUGUST 2019 KL. 18

SØNDAG D. 18. AUGUST 2019 KL. 16

“Forestillingen er en slags drømmerejse ind i et fabelunivers, hvor Gress’ barndom fortolkes som et abstrakt digt. We Like We har en forrygende og filmisk sans for stemninger og musikalske teksturer, og musik og fortælling smelter sammen til et sansetrip af toner, lys og mørke.”
Filmkomponist Peter Albrechtsen

Der er mulighed for at deltage i langbordsmiddag efter forestillingen begge dage. (Menuerne er nu UDSOLGT). En middag inspireret af Elsa Gress og Decenter-ånden – hvor man mødtes over måltidet og lod meningerne brydes. Middagen foregår i den store Elsa Gress-udstilling i Den Böhmiske Hal på Sukkerfabrikken – og kan tilkøbes i forbindelse med billetbestilling.
Billetterne koster kr. 285. Menu kr. 160.
(Der er ikke medlemsrabat til denne forestilling og man behøver ikke at være medlem af Teaterforeningen Bøgestrømmen for at købe billet.)

“Elsa Gress tilbyder fordybelsen og argumentet. Den insisterende, vedkommende, begavede dialog… Hun er voldsomt overset og tindrende relevant og hun fortjener en opera!”
Dramatiker Alexandra Moltke Johansen

Mønboen Elsa Gress var en glødende fortaler for kritisk stillingtagen til samfundet. Med ægte indignation værdsatte hun modet til at stå op imod selvtilfredshed og konformitet.

I forfatteren og samfundsrevseren Elsa Gress’ liv og værk er der rigeligt med stof til NordicOperas forestilling, som tager udgangspunkt i Elsa’s unge år og er skabt af 7 unge kvinder, der som kunstnere er dybt engageret i vores samfund, køn og kunst, ligesom Elsa var.

Se et kort videoklip fra forestillingen herover

For værket står dramatiker Alexandra Moltke Johansen og instruktør Lotte Andersen. Musikken er skabt af lydkollektivet We Like We, der sammen med operasangerne Nana Bugge Rasmussen, Daniel Carlsson og Regína Unnur Ólafsdóttir og 1 danser også medvirker i operaen.

Operaen tager udgangspunkt i 30’erne, hvor det spirende fremmedhad førte frem til 2. verdenskrig og udspringer af Elsa Gress’ gendigtning af Lord Byrons apokalyptiske digt, Darkness. Et digt, der er skrevet som en advarsel mod den voksende ulighed på Byrons tid og et uhyggeligt tankeeksperiment for klodens dystopiske fremtid, hvis mennesket ikke ændrer sig.

Solen er udslukt og i mørket ligger en pige i sin seng og kan ikke falde i søvn. Drevet af nysgerrighed søger hun ud i skoven efter den sære skikkelse, kætteren Elsa…

Forestillingen er et af omdrejningspunkterne i festivalen ProGress med foredrag, udstilling og samtalemiddag i Elsa Gress’ ånd fra d. 10.– 18. august på Møn.

I forbindelse med arrangementet vil der være mulighed for at se en omfattende udstilling om Elsa Gress’ liv, kunstnerkollektivet Decenter og med værker af hendes mand, maleren Clifford Wright.

Operaen opføres på Sukkerfabrikken i Stege.
Festivalen er arrangeret af Kulturforening Marienborg.
Mere information: www.elsagress.dk

Fra NordicOpera. Sangere: Nana Bugge Rasmussen, Daniel Carlsson,
Regína Unnur Ólafsdóttir. Dansere: Mila Lulu Houstrup Madsen el. Silja Lumholt. Musikere: We Like We. Libretto: Alexandra Moltke Johansen. Instruktør: Lotte Andersen. Scenograf: Simone Bartholin. Koncept og idé: Merete Sveistrup. Varighed: 90 min. u/ pause.