Martyren Munk

OTTEKANTEN, TEATERHØJSKOLEN RØDKILDE
TORSDAG D. 14. SEPT. 2017 KL. 19.30

 

Tredje værk i ny dansk dramatisk trilogi. Vigtigt portræt leveret med bid og god musik.

I januar 1944 kører en tysk terrorenhed ind på gårdspladen ved præstegården i Vedersø. I dagene inden har venner og bekendte forsøgt at advare Munk. Han nægter at flygte og ser døden i øjnene med visheden om, at Gud har en højere plan med ham. Man finder ham efterladt i en grøft nær Silkeborg.
Henrettet med tre skud i tindingen.
Martyren Munk fletter historier, prædikener, kronikker og andre værker til fortællingen om Kaj Munk, der utvivlsomt er en af de mest omdiskuterede skikkelser fra 2. Verdenskrig: Ophøjet til national krigshelt, kanoniseret for sin eminente digtning og dramatik, foragtet for sin ukuelighed, noget så sjældent som en højreorienteret dansk kunstner – og så gik han i døden som den første og eneste danske kristne martyr.

Dramatiker Hassan Preisler fortæller:
– Kaj Munk har været voldsomt udskældt. Både fordi han beundrede 30ernes europæiske diktatorer, foragtede demokratiet, og fordi han siden afviste samarbejdspolitikken og angreb de etablerede politikere for deres bengnaveri. Og jeg synes, man mangler at forstå ham uden at politisere ham. Hvem var Kaj Munk egentlig som præst, dramatiker og digter? Og hvordan var han rent faktisk som menneske, ven, ægtemand og far? Mest af alt har det dog optaget mig at finde ud af, hvorfra han fik den overbevisning og det mod, der skal til for at gå i døden for sin tro. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er blevet ekstremt fascineret af manden. Han er en nationalhelt, synes jeg. Et af de modigste mennesker, jeg er stødt på, i den nyere danske historie. Han var exceptionelt principfast og kompromisløs, og samtidig var han uforudsigelig og omskiftelig: ’Man ved aldrig, hvor man har mig, og jeg har også selv den lykke ikke at vide nogen sinde, hvor jeg har mig selv,’ sagde han på den ene side. På den anden side lød hans livsmotto: ‘aldrig, aldrig, aldrig spørge, om det nytter, kun om det er sandt.’

”Kaj Munk var urostifteren i vores bevidsthed, som hindrede os i at bruge vort lille hyggelige demokrati som ædetrug og sovepude” skrev Harald Engberg, anmelder i Politiken.
Samme avis anmelder 10. august 2017 Det Flydende Teaters dramatisering af Kaj Munks liv i rosende vendinger: “Martyren Munks sidste dage er dramatiseret med lysende øjne og livgivende præcision”  Læs anmeldelsen her

Kristeligt Dagblad skriver: “Mesterlig Munk…. forestillingen er overordentlig velkomponeret – på én gang poetisk og polemisk – nyskrevet dansk dramatik af forfatteren Hassan Preisler” og giver 5 ud af 6 stjerner. Læs anmeldelsen her

Fra Det Flydende Teater.
Med: Brian Hjulmann, Lise Lauenblad, Ene Øster Bendtsen og Marie Louise von Bülow. Instruktion: Pelle Nordhøj Kann. Dramatiker: Hassan Preisler. Komponist: Marie Louise von Bülow. Scenograf: Nikolaj Heiselberg Trap.