La Vendetta / I Pagliacci (Bajadser) – Den Jyske Opera

DGI HUSET VORDINGBORG
FREDAG D. 4. NOVEMBER 2022 KL. 19.30

OBS! Gratis introduktion til forestillingen kl. 19 (begrænset plads)

Arrangør: Foreningen Opera i Vordingborg
Priser: A-billetter koster kr. 390,- og B-billetter koster kr. 315,-. For unge under 26 år er priserne hhv. 195,- og 160,- Priser tillægges billetgebyr på 10 kr. Handicappladser bestilles direkte ved henvendelse til Billetten.dk på tlf. 70 20 20 96

Dobbeltopera-thriller fra Den Jyske Opera i DGI Huset Vordingborg!

Den Jyske Opera forener en af de mest populære operaer, BAJADSER (I Pagliacci), med den eneste danske opera, der nogensinde er blevet bestilt af det legendariske operahus La Scala i Milano: Asger Hameriks LA VENDETTA – en nervepirrende thriller, der lige så godt kunne være skrevet som et manuskript til Netflix!

Anmelderne skriver:
Operamagasinet Ascolta “Charmerende opsætning […] Meget morsom opsætning […] Super operaaften” Læs online
Kulturtid “Selvom man hverken er operaelsker eller -kender, kan det varmt anbefales at se og høre La Vendetta/I Pagliacci, for det er en så fantastisk oplevelse, at de to timer og 10 minutter, forestillingen varer, bare flyver afsted, og man går derfra fyldt med et væld af sanseindtryk.” Læs online
JydskeVestkysten “Store følelser formidlet med fantastisk sang […] En stor – og helt anderledes – operaoplevelse med spændende overraskelser.” s online

Ruggiero Leoncavallo (1857 – 1919) blev verdensberømt med operaen Bajadser (I Pagliacci), som han komponerede i 1892.
I operaen rejser en lille gøglertrup med ægteparret Canio, som er truppens leder, og hans unge kone, Nedda, rundt for at opføre et kærlighedsdrama, der pludselig bliver til virkelighed.
Kærlighed, jalousi og skjulte følelser i medlemmerne af en gøglertrup flytter sig i løbet af operaen fra truppens dagligdag og liv med hinanden over til dramaet på scenen, hvor det udspilles for vores øjne, hvorefter virkeligheden igen tager over og kulminerer med død og undergang.

La Vendetta – Hævnen – er endnu én af de glemte danske operaer, som Den Jyske Opera har gravet frem. Den er skrevet af Asger Hamerik i 1870 på bestilling fra La Scala i Milano som den eneste danske opera nogensinde.
Estella har forelsket sig i Orso til stor fortrydelse for sin bror, Vitollo. Orsos far myrdede for mange år siden søskendeparrets far som følge af en familiefejde, der stadig trækker sine spor. Vitollo har derfor svoret evigt had til Orsos familie og prøver at overtale Estella til at forlade sin elskede. Da hun nægter, prøver Vitollo at skyde Orso, men Estella kaster sig ind foran sin forlovede og dør. Da det går op for Vitollo, at han har slået sin egen søster ihjel, tager han sit eget liv.

Dobbeltopera fra Den Jyske Opera, med Odense Symfoniorkester.
Synges på italiensk med danske overtekster.
Varighed: 2 t og 30 min. m/ pause.

La Vendetta (foto: Anders Bach / Den Jyske Opera)
I Pagliacci “Bajadser” (foto: Anders Bach / Den Jyske Opera)